'' Cadascú és lliure de fruir a la seva manera aquesta realització de fantasia.''

>
Lirodrama sensitiu
15
/26
Lirodrama sensitiu

               Elements

   Taula coberta de tovalles blanques. Un candeler daurat, sostenint una flauta de canya, encimerada amb un clavell vermell. Un vas de cristall amb aigua: n’emergeixen un clavell rosa i una corda de guitarra, la qual es desmaia en la blancor i pervé a escolar-se ran d’un tros de mica. Una caixa de música.
   Una altra taula, nua, amb una safata d’argent i un munt de cobertors.
   Penjant simètricament de fils de cosir, una volva d’escardot, a mig aire, a la primera taula, i un estel d’argent a l’altra banda.

               Acció

   Es dóna corda a la caixa de música.
   Amb el clavell rosa, tret del vas, hom toca el clavell vermell, el vas, la mica i la caixa de música.
   El clavell rosa és mes a la safata i amortallat amb unes tovalletes de fil. Cal amortallar també la caixa de música amb draps de diferents colors i qualitats.
   Es cobreix la taula sensitiva amb un domàs. Apaivagada, encara sona la caixa.

              Explicació

   Hi ha infinites correspondències d’aspecte i de perfum entre la volva d’escardot i l’estel, entre la caixa sonora i els draps que la tapen, entre els dos clavells, entre el vas amb aigua i al corda de guitarra i la mica, etc.
   Dels objectes diversos flota un llenguatge de suggestions.
   Cadascú és lliure de fruir a la seva manera aquesta realització de fantasia.
   La flauta de canya, tot representant un ciri encès, pot no perdre la condició de flauta que produeix la imatge de clavell vermell d’una nota.
   El procés del clavell rosa pot simbolitzar una mort delicada.

(Estrenat a l’Estudi Masriera la tarda del 3 de març de 1929. Actiu, senyoreta Maria Masriera)
 

SEBASTIà SàNCHEZ-JUAN
Cua de gall, 1929