''Marilyn torna,
tornarà cada dia
que ho necessite
una persona trista...''
Aquest oratori, que m'hauria estimat representable, el vaig escriure, en la seua primera versió al meu poble, Burjassot, poc després de la mort de Marilyn Monroe.
INTERVENEN:
L'autor / L'amic anònim / Cor / Cor de dones / El vell amic / L'amic/ Industrials del cine.
Pensava, en pensar la problemàtica escenificació d'aquest oratori, un inicial ambient de llargues teles negres, interromput, de sobte, per la visió de l'habitació de Marilyn, el llit desordenat, el telèfon penjant, sense que es veiés l'actriu difunta, contrastant amb aquell negre primer el luxe o l'opulència inútil de mobles i ferros daurats [...]; i per tot arreu, projectades sobre diversos llocs de l'escenari, actituds, fragments de les pel.lícules de M.M., oposant, al text, o recolzant-lo, alguns dels seus nus o de les seues fotografies més provocatives; aquesta projecció aniria convulsament barallada amb passatges del seu enterrament, del seu nínxol i darrerament la figura emblemàtica de l'actriu, desaparegudes les figures escèniques, omplint-ho tot.
ESCENA I
L'AUTOR:
Ah fills de puta!
Ah fills de la gran puta!
Ah fills de puta!
Nua, sobre el llit, jeia
com l'havíeu volguda.
Nua, ja morta,
com l'havíeu volguda.
Mireu-la encara:
L'anca amable, rodona,
la boca mig oberta.
I més encara:
els seus cabells es vessen
com d'un or íntim,
com una ala benigna,
com una ala ja inútil.
La mà, caiguda,
agafava un telèfon:
intentaria
agafar-se a la vida
-un fil només de vida.
ESCENA II
L'AMIC ANÒNIM:
Ah criatura!
Has mort nua, volent-te
d'alguna forma
agafar la vida
ah pueril, ah casta!
No et contestaven.
Ningú no fou a casa.
Tu no podies
esperar més: cridant-los,
vares morir de sobte.
L'AUTOR:
Ah criatura!
Per ésser-ho més, fores
sola aquell dia
com altres dies, sola
i completament nua.
L'AMI ANÒNIM:
Sols el silenci
us llevarà la cendra,
el merescut dictamen
darrer de fills de puta.
COR:
Ah fills de puta!
Tempteu, amb muda llengua,
sabor del propi
llavi que us sap a cendra.
Haureu de callar sempre.
COR DE DONES:
Ah criatura!
Morta et veia més viva,
oh destinada
a alguna mort molt teua
que tenaç et creixia.
COR GENERAL:
Vénen i tenen
sentiments solidaris,
també de culpa.
O ni tan sols venien.
Però et sabien morta.
ESCENA V
L'AUTOR:
Mireu-la: encara
surt d'aquell piscina,
uns fotogrames,
un darrer moment únic,
amb la pell amarada.
L'AMIC:
Sempre va riure;
sempre es va riure, indòcil,
conscient pense,
d'aquesta estupidesa
que anhelant la seguia.
ESCENA VII
L'AUTOR:
Ara t'evoque. Puges,
noció de la vida,
amargs graons de fusta.
En va intentàvem
retenir-te en alguna
fotografia.
Ara t'evoque. Fores,
no canviant, sí plena
noció de la vida.
Mai no ho sabérem;
i sols ens aturàvem
mirant-te indignes.
Un calendari,
un full d'un calendari,
després el buscaríem
per descobrir-hi
secrets d'un foc que puja
i és una rosa:
seria un destí ràpid,
ah criatura!
Ens és més fàcil
resseguir en uns textos
arnats enigmes
que no en un calendari
veure créixer la vida.
ESCENA VIII
COR GENERAL:
Vinguen i miren
el cos perfecte,
com una rosa encara
rica d'una aigua secreta.
Vinguen i miren
els pits, les anques,
l'entrecuix que estimaven,
les llargues cuixes,
la llum d'uns llavis.
Vinguen i miren
abans que arriben
mans ràpides i expertes
i l'encabesquen
i se l'enduguen.
Vinguen i miren,
com a la fira,
per darrera vegada,
no un cos: aquella
secreta flama.
Vinguen i miren!
ESCENA IX
INDUSTRIALS DEL CINE:
Se li albirava
un breu destí. Hi ha coses
que determinen
esgarrifances mudes.
O en som culpables,
i ara ens cobrim amb teles
que no ens pertanyen
per por d'una nuesa.
ESCENA X
L'AUTOR:
Hollywood, calla.
Ja tens un altre mite;
aquest, per sempre,
et serà retret, Hollywood,
ah clans dels poderosos.
COR:
Ah clans dels poderosos!
Cremeu l'agenda;
hi ha noms que comprometen
persones dignes,
persones respectables.
Cremeu papers, telèfons.
L'AUTOR:
Tot és inútil.
La mort més sola
puja com un crepuscle,
bandera arnada
invencible per sempre.
Ah Marilyn, ah Marilyn!
Permet que deixe
aquests mots aspres
damunt la pedra.
No unes pastilles,
un verm encara incògnit,
o un amor a la vida,
fou qui et va vèncer.
ESCENA XI
COR GENERAL:
Marilyn torna,
camina entre les putes
movent les anques;
amb exagerats llavis
creua les avingudes.
Marilyn torna,
tornarà cada dia
que ho necessite
una persona trista,
sobre un llit, desvalguda,
Marilyn torna.