"Per dir totes aquestes ximpleries
ens va molt bé d'usar la poesia"
Per dir totes aquestes ximpleries
ens va molt bé d'usar la poesia,
que fuig del dir de sempre, del llenguatge eficaç,
i no pretén de ser racionalista
sinó que vol transmetre la notícia
enmig del seu mateix significat.
Hi ha uns personatges que ho exemplifiquen
amb tota claredat,
els clergues peregrins que, fa molts segles,
es van fer coneguts com goliards.
Eren homes d'estudi que en fugien
perquè la savi-esa els va portar
a entendre que la vida era més vida
si estaven tot el dia
bevent, jugant, besant i bromejant.
La gràcia és que ho cantaven, ho escrivien,
i els seus poemes són ben fascinants
perquè són cultes, ben escrits, plens de ritme
però defugen l'estereotipat,
el món de regles, normes, perceptives,
i amb una vena anàrquica, bohèmia i instintiva
promouen que l'amor i els xeflis siguin guia
sense penediments ni covardia,
sense pesar.
Utilitzaven la llengua llatina
però amb còmputs sil·làbics de la llengua vulgar,
i sonen macarrònics, de per riure,
perquè pretenen ser una burleria
de l'academicisme refinat.
No queda clar si és cert o si és mentida
allò que han explicat,
la picaresca és part de l'homilia,
però queda molt clar que no és risible
per si mateix, sinó perquè és atac
a aquella hipocresia
que va exaltant les normatives rígides,
aquelles que ho són tant
que no les pot seguir ningú, que priven
de ser un home normal.
Són fans i seguidors del que predica
als Tessalonicencs la carta de sant Pau:
"Proveu-ho tot i quan en feu la tria
quedeu-vos amb el que us dóna bondat".
I proven i reproven, s'extasien
en una primavera voltada de companys,
i entenen que el que és bo és la companyia,
la primavera al cos, al cap la pítima
i a dins el cor, desitjos desfermats.