''Ja que estic sotmès a regles
-els ronyons i el pensament-,
l'objectiu del finalisme,
cal buscar-lo, sense por.
El de la intel.ligència
és l'autodestrucció,
si més no, fins avui dia.''
-Ja fa fosca. Au, anem.
-No podem anar a cap banda.
Ja no es renta. Té les cebes
dins el cossi i no vol
que la dona bugadegi,
ni que sigui a camp obert.
I en canvi xipolleja
com un porc al bassiol
del rasclum de l'emprivada.
Ja que estic sotmès a regles
-els ronyons i el pensament-,
l'objectiu del finalisme,
cal buscar-lo, sense por.
El de la intel.ligència
és l'autodestrucció,
si més no, fins avui dia.
Totes les religions
contenien el missatge
d'anar al cel i esdevenir
divinals, tal com els àngels.
Déu hi és sobrer del tot:
n'hi ha moltes que no en tenen.
L'objectiu: fugir del cos,
que ens fa ser esclaus tanoques.
Ja no vaig als cementiris
Un diari em fa el mateix:
tot és ple de morts que parlen.
Ja són morts avui els llibres?
Totalment. També els films, que
de fet foren la mateixa
cosa. Què hem de fer? No fer
res. Tampoc no mirar la tele.
Què hem de fer, doncs? Descansar,
i cansar-nos, proposar-nos
de saber com pot ser l'ànima…
Ja tinc el que freturava:
ja he après a no tractar
amb bojors covardioses.
Jo faig versos més adustos
que els avets entotsolats
dins la neu de Pomerània.
Jo ja tinc el gra al graner.
Ja pot ploure, pot desfer-se
la tronada.
Un airet tot obtundent
ja llenega per la molsa.
Jo, més que una processó
amb les Verges de la tribu,
òbviament m'abelleix
d'observar la polseguera
que alça al lluny dins un solar
sense esglais un caterpillar
Jo no he trobat ningú
que em mostrés com un respecte.
Si no hagués estat així,
què collons respectarien?
El que volen respectar.
I a mi no m'abelliria.
Per tant tot ha anat com cal:
no he hagut de suportar-los.
Jo puc dir animalades,
les que vulgui, no mirar
prim. Mai no seran tan porques
com les que he sentit dir
a doll fet i beneïdes.
Jo seré el darrer poeta
que ho faci en català.
La cornella m'ho explica.
Jo sóc jo i el meu context
és la més gran beneitura
barrinada pels bimans,
tant a Dormund com a Java.
Jo just sóc el meu cervell.
No hi ha cap circumstància:
de primer, hi ha aquest fet,
que és com és, com per ventura,
sense res que l'ajudés:
tot es produí de sobte.
És la forma cerebral,
la que impera i determina.
Que venguem en un mercat
o que el papa de Polònia
digui grans procacitats
no afecta la nostra ànima.
Pitjor són encara i molt
les jugueres psicològiques,
sobretot dels parisencs.
Que una tribu d'Indonèsia
balli o begui a galet
no hauria d'immutar-nos.
El més raonable és
ruminar que no és l'àmbit,
o bé els fets materials
el que explica la conducta
ans el fet que en un moment
el cervell donà la passa,
ell mateix. L'exterior,
qualsevol ?el gel, la pluja-
compta poc, potser ni res.
És aquest salt el que obliga
a trobar amortidors.
Ni el llenguatge ni les dones
no fan res. I tots busquem
un exterior plausible.
En aquest sentit, tant m'és
de parlar de grans miracles
com de masses i de Marx.
La malura és dins de l'ànima:
de les noies i dels vells,
dels infants i dels nadons,
i dels altres que han de nèixer.
El meu cas és exemplar:
malgrat tots els mísers canvis
a què m'he trobat sotmès,
reconec que la meva ànima
no ha canviat un pèl:
podria ser l'arquitecte
primer de Tutankamon
i el meu jo seria idèntic.
Bé caldria revisar
el fardatge que ens ofega.
Abelleix de poder dir
que en condicions idònies
les tortugues i els coiots
I també els orangutans,
es sotmeten a les regles
de Charles Darwin. Ruminar
que els humans són com l'epíleg,
el final, d'aquest procés
és voler córrer molt massa.
No som pas el resultat
d'un progrés afable, simple.
Pensar així és corcuitós,
apressat i no gens congru,
hom diria parisenc.
El cervell és el producte
d'una gran commoció
ignorada, indemostrable,
com, fa poc, la que extirpà
aquells rèptils del cretaci.
El concepte no existeix,
si més no, entre els scholars.
Del cervell, no en sabem res.
Allò que en sabem és una
part ben fútil: el comport
en estat de consciència
o forçat pels marginals,
just la part més matussera,
la que excita els grans pillets,
el que hom diu psiquiatres.
Fins i tot en aquest camp
-a part dels sants, dels bojos.
n’hi ha mil, mal coneguts:
per exemple, el metafísic,
que pot prendre mil models.
El comport suprem: els somnis
tampoc no ens fa astorar:
preferim anar a la Lluna.
Mentre no es miri així
no entendrem el mecanisme.
Mentre no es pugui desfer
-avui és del tot possible-
peça a peça i registrar
el que fa, tot són rucades,
confegides pels tomanys.
És mania teològica
proclamar que tot fa u,
que nosaltres amb la resta
de les coses som un bloc,
gloriós, immillorable
que ens trobam al capdamunt,
embriacs de tanta ufana.
El cert és tot l'oposat.
Tot és fet de grans catàstrofes:
la més gran: el cervell sol,
que es feu gros, enorme,
i restà immobilitzat,
no sabem per quina causa.
D'aquí, la complexitat.
Cal dir que la intel.ligència
és només un dels treballs,
al costat d'altres productes,
com els somnis ?és un cas-,
ignorats, com altres feines,
que el cervell perfà amb rigor.
Partint de la teoria
que el cervell és el mateix,
des de fa cent mil mil.lenis,
i que funciona igual,
cal donar-li confiança.
Ell faria d'allò més.
Som nosaltres, els culpables.
El gust de parasitar
i emprenyar-nos uns als altres
és allò que ens ha defès
de tenir més coherència.
[…]
El que cal és aturar-se,
però no ho farem mai.
Serà la tecnologia
que ens farà rectificar.
Per tant, no li posem traves,
embrutits en el pecat,
i deixem que s’expandeixi.
Els humans, la gent corrent,
allò que tenim idèntic
ho tenim tan amagat
que no compta per tractar-nos:
és allò que ens observem,
com els ulls o la titola,
fins i tot, els pensaments,
que també són ben visibles,
el que rutlla i regeix
de manera inútil, vana.
Tot serà un malentès,
mentre no entrem dins l’ànima
és a dir: dins el cervell,
oblidant jocs psicològics.
[...]
El reeiximent seria
descobrir i dominar
el secret de l'estultícia.
La solució no és
augmentar, fer més escoles.
El camí és explorar
el cervell de tal manera
que les suposicions
ja no siguin més possibles,
tot creant un aparell
que permeti filmar els somnis,
per exemple, i a l'abast
de la gent, car la casset,
carregada cada nit,
prou que substituiria
instructors agosarats
ia ltres savis furiosos
com en Freud o Wittgenstein.
Les mestresses, lentament,
no dirien beneitures.
Això fóra el primer pas,
car després tothom podria
retocar al monitor
les neurones, la memòria...
Just caldria connectar
el cervell amb un computer.
Jo sóc un dels animals,
no classificats encara,
en perill d'extinció.
Fóra llàstima de perdre'm.
Jo suprimiria el sexe,
just perquè és fet servir
per usar-lo contra els altres
i dir bestieses grans.
És objecte innecessari.
Jo te contaré una història
que et farà glaçar els collons,
si en tens, tros de bandarra.
Jo tinc la sensació
d’habitar aquella garjola,
la mateixa, del passat.
Menys visibles, els esbirros,
ho són més els locutors,
que han crescut en cretinesa.
És difícil no passar
un sol dia sense rebre
xiribecs en llocs que abans
eren uns ferms santuaris.
Jo tinc molt de fil a tòrcer,
abans de poder arribar.
Tanmateix, sé que puc fer-ho.
Jo treballo tot el dia:
ara canto, ara bec
o somnio discrets somnis,
els tendrums ben estovats...
Què m'importa que els pagesos
no comprenguin uns treballs
tan amens i necessaris
i m'acusin de gandul!
I no saben el que diuen,
puix que es cansen amb els llurs...
Bé que ho diuen i s'exclamen:
invectiven la llur sort,
com a serfs sense remença.
Jo voldria fer-li mal,
o, millor, assassinar-la.
Què hi hagi altre remei,
és mentida ben podrida.
Just tinc dues certituds:
m’orienten en el dubte:
una és: sóc immortal;
l’altra: els altres no existeixen.
Em consola de saber
que els cretins no ho poden creure.
La boirina del desert,
la duc sempre a la butxaca,
per quan haig d’anar a comprar,
caminant, amb les comares.
La brutor en què ens trobem,
que ens amara de continu,
¿és possible fer si com
no existís o fos altra
cosa diferent, no res
de com diuen les gazetes?
Malgrat sigui sorprenent,
és possible, de vegades.
cada dia, és dir molt...
És així com són les coses.
La brutor que s'adhereix
caminant, durant el dia
es desfà durant la nit
trenant somnis i trenant-los.
La cançó era idiota
i el cantant era molt lleig.
L’alcaldessa s’ho mirava.
La comunicació
sempre és volenterosa,
o, diguem, contractual.
La comunicació
entre dos homes o dones
és un número de circ,
és un acte d'equilibri.
Ambdós tenen la fe cega
de pensar que cadascú
veu idèntic el que passa.
La comunicació
avui no sols és inútil,
ans perversa i causant
de desordres patològics.
La globalització
ha permès substituir-la.
Aquell xiuxiueig d'antany,
llavors era necessari,
com ho eren els cavalls
que servien l'estafeta.
Avui és exterior
i les noies són més lliures.
Ha estat un descans guanyat,
observable en els congèneres.
La deforestació
avui dia causa estralls.
Per exemple, els animals
ja no troben aixopluc
-com els tigres que hi ha a l'Índia-.
Jo faria no sé què
per salvar aquestes espècies.
La defunció és greu,
però un acte tolerable,
fins i tot, convenient.
És pitjor tenir mamelles
i pensar. El desgavell
que això crea, ultrapassa
la imaginació,
malgrat que ningú no ho digui.
La deixebla enraonada
considera inescaient
que a l'església hom parli d'ella.
Ha jurat que matarà
el mossèn que de la trona
deixa anar detraccions.
La densitat de discursos
produïts arran de tot
prou indiquen que el llenguatge
ja no té cap funció.
La familiaritat
és perversa perquè crea
una forma de plaer.
La misèria no ho seria
si no produís també,
tant aquí com a Cambodja,
una forta addicció.
Cal sortir d’ambdues coses.
La familiaritat
és causant de mants desastres,
personals i generals.
Els més greus són els polítics.
Procurar que un capitost
sigui com de la família
és total perdició.
Un tirà és preferible
per un poble que no pas
un cabdill que orina a l’hora.
La felicitat bé rau
a escriure aquests poemes,
a les dotze de la nit,
que és quan veig els japonesos.
La gent fa la diferència:
l'objectiu i el destí:
volenter - inexorable.
No fem la distinció,
car són intercanviables.
Tothom té un objectiu
immanent, que l'arrossega,
hegemònic, dominant,
per raons clares o no,
raonables o bé folles.
Objectiu i paradís
són sinònims d'una peça.
El que ens duu a la santedat:
acomplir amb el projecte,
la qual cosa fa pensar
que aquells qui l'aconseguiren
ja de joves, han estat
sants feliços i anònims,
i no diuen "Sóc feliç"
perquè en són sense adonar-se'n.
Malgrat que la plenitud
sembli ser més duradora
que no la felicitat,
cal pensar que les petites
felicitats són també
plenituds més petitones.
Santedat i paradís...
Cal dir: la topografia
d'aquests llocs és ben igual
a la de la plenitud.
El meu era ser ermità.
Hi he reeixit just ara.
He tardat uns seixanta anys.
L'explic més satisfactori:
el defalt d'habilior,
el destret de la urgència
i ser massa confiat.
Tots tres fets, obrant alhora,
han fet que trobés uns llocs
no idonis, invisibles.
Ara sóc al paradís,
i a més tinc la saviesa
per poder de defensar-lo.
De fet, és ben bé el mateix
que tenia a la infantesa.
Al primer era feliç
car la terra era santa:
ara jo hi he esdevingut.
El plaer i la faustesa
i també la plenitud
no s'exclouen gens ni mica
i inexorablement
es generen uns als altres
i s'alternen en el lloc.
La faustesa és geogràfica.
Aquest paradís d'avui
consisteix en una casa,
construïda al vint-i-nou.
Tot plegat: setanta metres,
dividia en deu espais,
cadascun tancat amb porta,
d'una fusta de dos deu
i zero setanta, ample.
L'inquilí anterior,
que s'hi va passar la vida,
les va obrir i tancar durant
quaranta anys, sense adonar-se'n.
Jo n'he tretes només tres,
per considerar el fenomen.
I agrair als americans
el permís per poder treure-les
i justificar el rebuig
d'aquells qui n'hi afegeixen,
com són ara els parisencs.
Al primer, res no hi era
sollat o contaminat:
ni corrent ni automòbils.
Tot sincrònic amb el sol
o el belar de les ovelles.
Tot hi era tan dolç, tou,
que no vaig enderiar-me
per saber-ne el reglament
o el fi d'aquelles coses.
L'únic artifició:
el carbur amb què enceníem
els llums, per anar a collir
caragols, les nits plujoses.
I només un cabasset,
car aquestes criatures
eren par de l'aliment
o dieta equilibrada.
No cal dir que aquestes nits
eren embriagadores.
Entre els animals nocturns,
no cal dir que eren les òlibes.
Llurs xisclets intemporals
et glaçaven la sang, l'ànima.
La tornada pels camins
era llarga, pesant, trista.
Per a mi el meu paradís
era el que tocava ésser:
la civilització.
Cada pam o tros de terra,
un declivi en el terreny,
cada pedra havia estat
repensada mil vegades
pels ancestres més remots.
Cada garrofer creixia
i aombrava en un lloc
on s'havia previst que
hom freturaria ajeure's
una estona sota els brancs.
Les figueres s'escampaven
segons quan fruitaven i
segons la mena de fruites,
per tal que hom es pogués
afartar sense por al tedi.
Fins entrada la tardor,
era festa cada dia.
El treball no era això,
la suor tampoc no n'era.
Res no hi era forçat
ni sotmès a càlculs tèrbols.
No sabíem res del temps:
no teníem cap rellotge.
No estàvem obsedits
com hi estaren els egipcis,
pendents sempre d'aquell riu,
de natura turmentada.
Allí no calia ser
tolerant, car tot hi era
tolerable i abundant,
sempre dins d'una mesura
perquè mai no esdevingués
tediós per cap concepte.
Un exemple: l'aigua no
hi era demesiada,
com potser en forma de riu
ni tampoc om de fontana.
Hi havia una deu
soterrada. La traïa
la ufana d'un hortet,
amb aquelles tomaqueres
que esclataven amb joiells,
on els raigs s'hi reflectien
de costat, a sol ixent;
o amb aquelles patateres,
que amagaven llur secrets.
Jo, verdures com aquelles,
no les he trobat mai més.
I menys a la Boqueria.
I no era aigua, la mar?
És difícil d'explicar:
no era aigua: era un lloc,
quedava a uns deu quilòmetres.
Hi anàvem un cop l'any,
com qui va a un santuari.
La peregrinació
era el fet de més alçada,
l'absolut meravellós:
El viatge era de nit
i calia preparar-se
de queviures i menjar
per la bèstia que ens hi duia.
Aquest lloc tenia molts
atractius, a part de l'aigua:
hom podia veure els rics
concentrats. Eren uns éssers
tan distints i tan distants
que no feien ni enveja
ni animadversió,
només estupor, sorpresa.
Tot continuava igual,
car no els veia responsables
d'allò que era l'infern,
és a dir: fora de casa.
Era la informació.
I talment les lleis fonètiques,
que regulen els parlars,
les lleis de la saviesa
senyoregen el comport
de les tribus o comunes.
Qui sap més és més senyor.
Així, doncs, aquell sistema
era més complex del que
hom podia imaginar-se:
una noia, un mossèn,
un cadàver o la Mare
de Déu, un jueu, un ric
figurava que no eren
allò que, maldestrament,
jo copsava a simple vista.
Aquest gran descobriment
fou com una embriaguesa,
que durà molt poc de temps,
car vaig perdre la innocència
i tota afectivitat
mantinguda amb aquests éssers.
Un exemple feridor:
Al camí de casa a escola,
molt estret i flanquejat
per parets d'un o dos metres,
els pagesos, afanyats,
m'aturaven i volien
saber més intimitats
de la marxa dels negocis.
Jo saltava la paret,
agotnat, fins que passaven,
però d'altres, més astuts,
s'amagaven ells mateixos
i saltaven d'improvís.
L'escomesa era manyaga.
Jo tenia prohibit
de dir res: no contestava.
Em deixaven que marxés,
decebuts, i m'insultaven.
El camí era l'emboc
de l'infern, que era l'escola.
Això hauria estat no res,
si no hi hagués hagut la guerra,
que va fer un gran blackout.
No havien caigut bombes,
hom no havia disparat,
cap dany en els edificis.
Tanmateix, una foscor,
que ningú mai no citava,
s'escampava, arreu, pertot.
Els pagesos que em miraven
coneixien el passat.
Les resultes: el silenci.
Tot i així, vaig deduir
elements de la catàstrofe,
malgrat que molt aïllats.
La tieta ploricava
per un fill mort en el front.
Però a on i en quina guerra?
Hi havia un regiment,
que els diumenges, a la missa,
abaixaven els fusells.
Cap al.lusió a cap guerra.
Era un fet irrellevant
com la plaça amb les verdures.
Tot: calmós, bonhomiós,
tret l'extrema violència
del comport relacional
molt semblant a la d'un poble
de Polònia als anys vint.
Que a l'escola hi hagués un mestre
que parlés llenguatge estrany
no em feria gens ni mica.
El que sí em feia terror
eren els primers vinyòvols
forasters, car, d'amagat,
hom parlava ja dels maquis.
Jo els vaig identificar
amb els nous serfs de la gleva.
La Història s'ha acabat,
per raons altament òbvies.
La Història freturà
que els humans protagonistes
convivissin molt a prop,
més ben dir, un damunt l'altre;
no com ara, on cadascú
viu a milles de distància.
La comunicació
no és ni de molt sagrada,
com ho era en el meu temps.
No ha estat cap malifeta,
ans tothom va més lleuger.
Si encara es compra llibres,
no hi busca cap saber,
car de fet sap prou i massa.
La Història s'ha acabat.
Ara en comencem una altra.
La Història s'ha fet plana.
La globalització.
Internet té la seqüela
de fer més toixa la gent,
però, en canvi, és promesa
d'augmentar l'avorriment,
que serà intolerable,
i hom voldrà mirar el cervell
per sortir de la misèria.
La immortalitat no
era un fet innocent, noble.
A través d'aquest regal,
pertanyia a la comuna.
L'espiritualitat,
per tant, és la gran batalla
per a l'alliberament
d'aquest odiós servatge.
La infantesa dura massa,
i és temps suficient
per fer prendre males jeies
a les mares, car després
llur mirada de les coses
és errònia per complet.
Un infant ja és un home.
La feblesa és el que fa
que perfaci beneitures.
D'aquí ve l'arrel del mal,
el que causa tants malastres.
Un humà, nascut adult,
bé podria prescindir-ne,
de les mares. Jo ho he fet
i no puc comptar les gangues.
L’aire tebi del capvespre
em dissipa el pensament
de matar-li les gallines,
al bosquer, que s’encongeix
en veient la lleugeria
amb què gambo pel llenyer.
Ho faré un altre dia.
L'afer de la poesia
no és dir què passa al bar
o el que passa a l'oficina
de l'alcalde corromput;
ni tampoc l'astronomia
o les noies o els vellards.
L'afer de la poesia
és contar el reglament
que regeix aquestes formes.
La florista no és maca.
Si hi vaig, és perquè no
en tinc d'altra. És damnatge.
L'alegria de fer el mal
és tan pròpia de l'ésser,
que els humans han produït
el bé i altres succedanis
per poder de practicar
el mal més a consciència.
La matèria es descompon
en tres classes de matèries:
la natura, en general,
-des d'un àtom a una aranya-;
els productes del cervell
en estat de consciència
i els somnis. No cal dir
que és la part de la matèria
de més vàlua, molt més
que no pas les altres dues.
[...]
Les maneres d'expressar-se
del cervell són diferents.
Una d'elles són els somnis,
que és de molt la més brillant,
rica i consoladora.
Després ve la de carrer,
que és estulta sistemàtica,
idèntica a tot el món
-la dels pobres i dels rics
la dels mascles i les dones-,
la que entenen els mossens
i també els psiquiatres.
Té la gràcia d'encabir
tot el que pot encabir-se.
El cervell juga amb imatges:
d'aquí la diversitat.
Altra forma de discurs
és el que hom diu científic,
mentre just digui el que cal.
Les novel.les no són lícites,
ni els contes. Els guions
són permesos si sostenen
les imatges en els films
que no siguin tediosos.
Els relats són del passat,
quan un carro era un carro
i una flor era una flor.
I podrien tornar a ser-ho,
si poguéssim netejar
el cervell i ajustar-lo.
Si no passa això que dic,
són brutor reaccionària.
L'objectiu de suprimir
almanacs i calendaris
no és tan desassenyat.
Quan cada home sigui un home,
podrà viure i no saber
en quin dia cau un dia
i podrà passar Nadal
sense que res no el pertorbi.
Calcular el temps que hom perd
amb aquestes bajanades
fóra tasca més urgent
que fer viure un que té càncer,
que també és molt tomany.
Això no serà possible
mentrestant que no puguem,
cadascú a la seva cambra,
de jugar amb el cervell,
que serà un major esbarjo.
L'objectivització
és la font de la misèria,
però la necessitem,
el cervell en té fretura.
Fins avui ha estat així.
La pitjor és la de l'altri.
Hi ha moltes variants:
un nadó per una dona
o trobar-nos sexuats
són les mostres més preclares.
L'explotació, l'abús,
no podran ser evitables,
si, primer, no resolem
el problema de fer lliure
el cervell. És ben en va
de distreure'l amb objectes
com la música o un guió
de cinema. Els anys trenta
són com són perquè va ser
el final d'aquesta etapa
de la gregarietat:
l'absolut abús de l'altri.
[...]
Cal dir que la gent corrent,
la que dorm i no somnia,
no viu contradiccions:
les arregla així que surten.
[...]
Què és l'ànima, no la ment?
És la part adamantina
i petita del cervell.
Del tot immodificable.
Mai no fa cap pacció
amb les dites de les mares.
Té una vida independent
de la resta de les peces.
Es revela mitjançant
els records d'unes imatges,
paisatges i olors...,
que no tenen una vàlua
per poder significar
sentiments, esgarrifances,
menys res de libidinós...
Apareixen pel seu compte
en les situacions
totalment imprevisibles,
quan seiem en el carrer.
I no són comunicables,
car un interlocutor
no podria situar-les
[...]
Composar el nostre cervell
és el que cal per guarir-nos.
Si l'amor, en els humans,
crea interès, desfici,
és precisament perquè
és un fet contra natura:
és fugida per driblar
el cervell impertorbable.
[...] Cal pensar
que els cervells de tots els homes
són idèntics i per tant
bastaria d'activar-los
des de dintre i tothom
fóra un geni. La ciència
convindria que hi pensés
i enlloc de tractar el càncer,
remenés per dintre l'ànima,
bandegés tots els psicòlegs.
L’amenaça cristiana
s’ha acabat, car va ser fruit
purament de conjuntures.
Tanmateix, respon a un tic:
fóra estult de menystenir-lo.
La més gran experiència
d'un humà o dels humans,
fa mils d'anys i avui encara,
és el desarrelament.
És, sens dubte, la més gràvida.
Emigrants i exiliats
han vist créixer llur estima.
No cal dir que hi ha mil
variants de nomadisme.
La natura té un discurs,
però jo en tinc un altre.
Què puc fer? Com? -No hi fa res.
No s'adiuen? Són maneres
de mirar-s'ho. Això a part,
pots conviure-hi. Fes la prova.
La necessitat del ritus
sembla que era un atifell
obligat, indispensable.
L’hem perdut, sortosament.
Resten restes cridaneres,
que no ens han de fer errar.
El món ja ha après a moure’s
sense aquest tapaforats,
sense aquesta immunda pròtesi.
La part fosca dels humans.
No hi ha fosca: seria
massa clar que hi hagués
parts. És una sola cosa.
La política lingüística
ha estat un fracàs buscat
car l’efecte ha estat contrari:
els que l’havien après
han tornat a reciclar-se.
Parlar avui en català,
a l’Eixample, és menyspreable,
car els nostres enemics
han vist clar que basta i sobra
parlar alt, alçar la veu,
i hom canvia de llenguatge.
El missatge ha estat ben clar:
podem perdre l’idioma
i de fet no perdrem res:
un record de la família.
L’important: tirar endavant
no fer el ruc amb ximpleries.
La política millor,
al present, consistiria
a dir tota veritat,
insistir-hi, encara que
pot semblar innecessari.
És erroni no parlar
més que d'uns punts, com la sida.
L'aprenentatge. Provar
El que hi ha és tirania.
Claudicar al que existeix,
per ruquesa, és gran vergonya.
Només cal accelerar
la crescuda. ¿Qui pot dir-nos
que un clònic fet adult
no aprendria en molts pocs dies
el que un nen aprèn amb anys?
No n'hem fet la menor prova.
Suprimir els anys cretins:
aquesta és la fita clara:
i les dones i els nens,
els mossens i les novel.les,
sobretot els serials.
No sabem com sortiria,
però no pitjor que avui.
Restarien malalties,
però les que hem suprimit
donen dret a comprovar-ho.
No hi haurien delinqüents
i menys criminals de guerra.
No hi hauria el Tercer Món
i els vells es suïcidarien.
No queixar-se i córrer el risc.
Beneïts, els escocesos!
La redifinició
de "tabú" consistiria:
Com més i evident
és un fet o una cosa,
més s'evita de parlar-ne.
Un d'ells: l'educació
En concret: ningú no mota
que un nadó ja ho sap tot
i el que troba són obstacles,
i les mares no en són pas
les causants, car es limiten
a labor d'assistentat.
El mal ve de la comuna.
La revolució rau
a poder filmar els somnis.
[...]
L'objectiu és filmar els somnis,
no buscar arrapaments.
Ja no cal la mescalina,
els concerts, les obres d'art.
Acceptar el capitalisme
perquè faci ell mateix
el pas revolucionari.
[...]
L'assistència social
sent terror quan li proposen
que els xicots visquin tot sols,
cadascun en un estudi.
Ella vol que visquin junts,
formin bandes, delinqueixin,
perquè tornin socials
i s'uneixin amb xicotes.
L'audiovisual, ara
és, segur, molt repugnant.
No hi ha el menor dubte,
si, però se'n pot fugir.
El d'antany potser no n'era
tant, però era pitjor:
t'esclafava fins a límits
que, fins jo, no sóc capaç
d'explicar-los. Em fan riure
aquests savis matussers
que no en diuen sinó gràcies.
Colla de bergants cretins,
molt més repugnants encara!
[...]
L'embalum de les idees
-si és que hom pot dir-ne així-
és allò que dificulta
d'actuar correctament
o d'actuar. Les idees,
hom hauria de poder
revisar-les cada dia.
L'error d'un americà
és visible i perdonable.
El que no en té cap ni un:
imitar-lo, repetir-lo.
Les consideracions
que cal fer sobre Alemanya:
s'espandeix i crea slums
fora del seu territori.
A Mallorca n'hi ha un,
el més important d'Europa.
Les idees en vigor
només tenen el propòsit
d'obligar-nos a cardar
o bé a reproduir-nos.
El remei per domenyar
la gregarietat dèspota
és aprendre a estar tot sols.
És la regla més senzilla.
Les maneres d’acostar-se
al que és són tres i prou:
una és usant idees;
una altra és considerar
els productes en directe;
la tercera és el que hom diu
poesia. La primera
ha acabat en un no res,
car permet escriure llibres:
teories i tractats;
la segona és molt bona,
però cal saber mirar;
la tercera és la més pràctica,
la que hi toca més, de molt,
des de tots els punts de vista.
L'espiritualitat
consisteix a obrir portes,
no a fer contorsions
en el circ o als monestirs.
Li degota tant la pixa
com el nas. I no sap què,
de primer, ha d'eixugar-se.
L’important ¿és barallar-se?
No, per Déu. Allò que val
és haver guanyat, a l’hora.
Avui, prou que ens barallem.
La Batalla, la vam perdre.
L'important és dir "marrano"
-en tot cas, ésser el primer-.
I la resta és feina feta.
L’infinit no m’és cap boga:
jo mateix sóc l’infinit,
en sentit tècnic i d’altres.
Llei i ordre és el que impera
al meu cau. Jo no hi faig res,
però cap de les consoles
no es mouria, mai de mai,
menys les copes o bé els gerros,
sense el meu permís exprés.
Ara bé: quan vaig a la plaça,
tots es muden cap al lloc
que fa temps que cobejaven.
De tornada, estan quiets,
però tot com jo volia.
Llesca-ho prim i així tothom
podrà heure un tros de menja.
L'únic que és racional
és el que tenim al crani.
Allò que és exterior,
allò que en diem la vida
és confusió banal:
les religions, les guerres,
el tropell dels sentiments,
els capteniments, les tribus,
els preceptes i l'amor,
els llenguatges i les ganes,
els estults i els assassins,
els vellards i les madones,
la luxúria, els infantons,
els pintors i els arquitectes
poden ser el que vulguin ser,
però no tenen excusa:
són desesperació
lletja i trista i miserable.
L'uniforme inic dels guàrdies
no ens fa por. Mai no ens n'ha fet.
És un tort, perquè caldria.