Parlar amb el vi per parlar de la terra

“Camin per vies / dins el meu cos / cap a la vinya. / La terra s'obre a / l'esguard del meu / aprenentatge. / Retorn inacabable / al ventre de la mare, / a l'embrió que marca / el silenci del dies”. Era impossible no recordar aquests versos del meu estimat company Guillem Benejam, divendres passat, mentre em dirigia per una camada de les vinyes Mesquida Mora a l'acte de “Poesia i vi: a les vinyes” (i això que en aquell moment encara no em podia imaginar tot el que tenien de profètiques, les seves paraules).

El lloc triat per a la cita, un vast tros de terra fèrtil a les afores de Porreres, era ja una crida a sortir de la nostra zona de comfort. Un skyline rústic, de cromatismes petris i glaucs, ens esperava silent rere el Molí de Son Porquer: una postal només esquerdada pel murmuri d’alguns cotxes desfilant a l’horitzó. Els assistents, vists d’enfora, bé podíem semblar els convidats d’alguna cerimònia civil d’aquestes tan fotogèniques d’avui dia. I, en realitat, així va ser; amb l’única diferència que l’aliança  –tel·lúricament sagrada- fou entre els versos i la terra, entre el verb i el call vermell, eternament units pel calze de Dionís.

                Enmig de tan sacre ritual, no podia faltar una bona mestra de cerimònies: l’enòloga Bàrbara Mesquida ens sumergí en la tríada triada per a l’ocasió, que s’encetà amb el reflex d’una Mallorca capgirada que, tot i així, aconsegueix conservar la seva essència. D’aquesta pugna per preservar el propi ésser ens parlà una potent Núria Busquet –riuada d’energia continguda i desbordant alhora- qui sota un blau atzur, límpid, conversà i replicà a la suïcida Sylvia Plath que “[morir] no és un art, és una aranya / filla de voltor i nit negra”. Foscos engendraments amb ressons de final que no sonaren, malgrat tot, a alfa i omega, sinó a cara i creu de la maternitat que sadolla i oprimeix de cap a peus i es fa poema: “Làpida / que esclata dins la sang i riu perversa. / Làpida / inhumana / invisible: / paraula sàdica desfeta que topa amb les parts altes / i que arriba arriba arriba” fins que l’aixafament asfixiant del jo torna aire, no-res que es materialitza –tres vegades, a cops- i que soterra i fa brotar. 

                El cel s’anà tenyint de rosat, i així les nostres copes. Mentre em dirigia al micro, el tacte de les pedres a través de les soles de les sandàlies em semblà una reminiscència perfecta d'allò que ens sustenta però que, de tant saber-ho i tocar-ho, oblidam. De la terra mare, de la base, dels ferments. No sé si fou el glop tatuat amb versos d'Andreu Vidal, l'estol de mirades amatents o l'oratge acaronant-me els cabells però, de sobte, “La crostera” ja no feia mal. 

                Anava arribant el zenit i, amb ell, la saviesa eterna d'Eduard Sanahuja. Ell és qui dóna títol, sense voler, a aquesta crònica: sempre, sempre té les paraules -perdó: les veritats com a punys- justes i necessàries. Ja fós amb el seu posat desenfadat, ja fós confessant-nos el manlleu de versos a perses d'altres temps, ens amarà de sapiència (“Tota moral / fa mal / quan la defenses”) i de bellesa (“Navego amb el vaixell / dins de la tassa de cafè. / Pengen del sostre / les garlandes pansides / de l'oblit”) fins el darrer moment. En acabar, el firmament, ja negre, maridava a la perfecció amb el  darrer vi. I així, embriagats de terra, d'autenticitat i de Poesia, acabàrem la vetllada. 

                Però a mi, si voleu que sigui franca, encara em dura la trempera.

ALTRES NOTICIES
Glòria Coll viatjarà a Mallorca amb el programa Lletres Compartides
Jornades per als finalistes del VIII Certamen de poesia Salvador Iborra
Recital d'Odile Arqué i Nisrín Akram Khouri el 15 d'octubre de 2025
Josep Maria Llompart: 'No evitaràs la nit'
Antònia Vicens en conversa amb Carme Castells
Maria Sevilla i Ismael Sempere són els nostres nous residents
A partir del silenci a La Lluna en Vers
Concert de Pol Batlle
Crònica de Núria Contreras
Crònica d'Aina Riera
La música i el cant de Rachele Andrioli ens impregnen de la seva força
Rachele Andrioli ofereix un taller de veu molt especial
Primera residència poètica de la Casa Blai Bonet
Exposició de la col·lecció del PEN Català
Engegam La Lluna en Vers 2025
Acaba el Versud 2025
Horacio Sapere il·lustra Blai Bonet
Versud 2025
Dia Mundial de la Poesia 2025
Canyelles i Matamalas, a la Poeteca en diàleg
Tardor poètica a la Casa Blai Bonet
La Casa Blai Bonet. Centre de poesia obre les portes
Dia Mundial de la Poesia 2024
El plaer, l'alegria i el riure de les dones
25 anys sense Blai Bonet
La Fundació Mallorca Literària presenta els cicles Versud i Primavera al jardí
Dia Mundial de la Poesia 2023
Versud amplia els seus dominis poètics
01 Càpsules poètiques. El Petit de ca l'Eril
El XXII Festival de Poesia de la Mediterrània en línia
En la nit et vull de crit i flama
DESPULLATS, EIXAMPLATS, SOMRIENT
Baixar a les arrels per volar lliures
Concert poètic "Som tantíssimes"
De "La Malcontenta" ni la Lluna en Vers surt indemne
384.400 QUILÒMETRES
Llarga vida al Mobo Fest!
Cocanha
Qui renta la culpa?
Entreveus
El mapa literari català en un clic
L'escorça de la lluna
BROSSAT, amb amor i paciència
L'udol dels llops convocant La Lluna (en Vers)
La música que ens eixampla el cor
Fontanelles, al juny
Maria del Mar Bonet
Poeteca amb lletra de Blai
Versud
Poesia i didàctica
La Casa de la Poesia
Festival de Poesia de la Mediterrània
Dia Mundial de la Poesia 2019