Horacio Sapere il·lustra Blai Bonet

Divendres 6 de juny de 2025 inauguràrem la tercera intervenció artística de la Poeteca en diàleg a la Casa Blai Bonet. Centre de Poesia de Santanyí. En aquesta ocasió, es conforma de dues obres pictòriques i una peça objectual de l'artista Horacio Sapere. Les tres obres són inspirades en la vida i obra de l'escriptor santanyiner Blai Bonet.

La Casa Blai Bonet alberga la Poeteca, la biblioteca especialitzada en poesia de la Fundació Mallorca Literària formada a partir dels títols en vers de la biblioteca dels poetes en llegat al centre (Blai Bonet, Jaume Pomar, Damià Huguet, Antonina Canyelles, Josep Maria Llompart, Cèlia Viñas i Antoni Vidal Ferrando) i del fons propi de l'entitat. Un dels projectes del Centre de Poesia de Mallorca consisteix a una intervenció interdisciplinària entre poesia i arts visuals, la Poeteca en diàleg, que presenta propostes efímeres. Just en inaugurar la Casa Blai Bonet, fou el torn de la conversa artística entre Antoni Vidal Ferrando i Llorenç Pons Moll i, després, va tocar a Tonina Matamales inspirar-se en els versos d'Antonina Canyelles.

La tercera intervenció, la de Sapere, inclou els seus quadres Retrat de Blai Bonet (1985) i Interior de la casa de Blai Bonet (1986) i la cadira Passió (1996), part del Fons artístic de la UIB i cedida per al projecte. Les tres obres es combinen amb el poema 'La Cala', d'Entre el coral i l'espiga (1952) de Blai Bonet.

 

La Cala

Obriu-me dins el mar, vells pescadors,
que m'entri de verdor una alenada
que tingui llum de barques i pinar,
i el sol em transparenti el joc de l'aigua.

Carritxeres de sol. El mar dibuixa
blancors i morenors de les terrasses,
que guaiten, sota una ombrel·la verda,
a la fira de llum, il·luminades.

Dormides xarxes fosques pels murs blancs:
el sol hi juga, aranya entre les malles.
Tot dorm un somni verd; només el sol
llança una pluja d'or als pits de Dànae.

Un molí d'alegria tenc al cor...
Moliners, moliners d'aigua salada:
pel caló del meu cos, lent, hi desfila
un horabaixa mariner del Carme.

 

Fotografia de Leo Sapere.